Skip to main content
“Ik ben dom, ik leer het nooit” – Of toch wel?

Soms zijn er van die dagen waarop alles lijkt te stromen. Je voelt de energie bruisen, het vertrouwen is er, en je denkt: Kom maar op! Ik kan dit. Vandaag is zo’n dag. Een dag waarop het voelt alsof alles op zijn plek valt.

Met een glimlach en een open hart stap ik de wereld in. Wat een verschil met de jaren waarin ik me zorgen maakte over mijn dochter. Ze ervaarde  leren lezen vooral als worsteling. Vandaag gaan we naar de diploma uitreiking van mijn dochter.

De jaren van zorgen en leesproblemen

Toen mijn dochters nog op de basisschool zaten, hadden we het niet makkelijk. Vooral mijn lieve, hooggevoelige dochter liep tegen een muur op. Ze riep steeds opnieuw: “Ik ben dom, ik leer het nooit.” Lezen – dat voor sommige kinderen een eenvoudige, vanzelfsprekende proces is– was voor haar een dagelijks gevecht. En elke keer als ik “ik ben dom, ik leer het nooit” hoorde, brak mijn moederhart een beetje meer.

We zaten uren aan de keukentafel. Verhaaltjes lezen, letters flitsen op de laptop. Waar ik ooit genoot van samen lezen, veranderde het in iets dat we moesten volhouden. De sfeer werd vaak ongezellig. Buikpijn, tranen, frustratie – het hoorde er allemaal bij.

Leesproblemen bekeken via reflexintegratie en geboortepatronen.

Pas jaren later viel het kwartje. Wat ik toen niet wist, weet ik nu wel. Leren lezen is niet alleen een cognitieve vaardigheid en veel oefenen. De basis wordt veel eerder gelegd – zelfs al tijdens de geboorte. Niet-geïntegreerde primaire reflexen kunnen het leerproces ernstig verstoren. Ook geboortepatronen hebben invloed: hoe een kind ter wereld is gekomen, zegt veel over hoe het leert, beweegt en zich voelt in een schoolomgeving.

Had ik toen maar geweten wat ik nu weet, had ik me niet zo veel zorgen gemaakt over de leesproblemen. Hoe bewegingsspelletjes, mini-massage-oefeningen en specifieke technieken voor reflexintegratie het zenuwstelsel tot rust kunnen brengen. Hoe het lijf weer in balans kan komen, zodat er ruimte ontstaat in het hoofd – ruimte om te leren en te groeien.

Leesproblemen, balans in lijf en hoofd

Van vastlopen naar veerkracht

Gelukkig vond mijn dochter uiteindelijk haar weg. Met steun, begrip en alternatieve invalshoeken – waaronder reflexintegratie en kindercoaching – ging het steeds beter. Nu, jaren later, kijk ik met trots naar haar. En liggen de zorgen van haar leesproblemen en haar welbevinden achter mij. Het meisje dat ooit dacht dat ze nooit zou leren lezen heeft inmiddels haar diploma als gespecialiseerd pedagogisch medewerkster op zak. Ze gaat werken op haar droomplek in de kinderopvang en BSO.

Wat een groei. Wat een transformatie.

Wat als het anders kan?

Herken jij dit verhaal en maak je je zorgen? Heb jij een kind dat worstelt met lezen, leren of zichzelf weinig vertrouwen gunt? Dan wil ik je dit zeggen: er is hoop. Soms helpt het om met een frisse blik naar de situatie te kijken. Vanuit mijn praktijk begeleid ik kinderen én ouders met behulp van reflexintegratie, kindercoaching en het zichtbaar maken van geboortepatronen. Want vaak ligt de oplossing niet in nóg meer oefenen, maar juist in het wegnemen van onzichtbare blokkades en het verstevigen van de basis.

Jij hoeft het niet alleen te doen

Ik gun elk kind een ontspannen schooltijd. Waar leren weer leuk wordt. Waar groei, beweging, rust en zelfvertrouwen hand in hand gaan.
Wil jij ontdekken wat reflexintegratie, geboortepatronen en/of kindercoaching kunnen betekenen voor jouw kind? Neem vrijblijvend contact op – ik denk graag met je mee. Samen maken we ruimte voor groei, ontspanning en vertrouwen.

Dus, lieve ouders die ook worstelen, houd hoop. Er zijn altijd nieuwe wegen te ontdekken, nieuwe methodes om te proberen. En wie weet, over een aantal jaar, ben jij net zo trots als ik vandaag ben.

Samen tegen leesproblemen

Elke verandering begint met één stap.
Neem contact op en laten we samen ontdekken wat je kind nodig heeft om verder te groeien.