Skip to main content

Reflexintegratie

Bij het verwelkomen van een nieuwe baby, ontdek je al snel de verrassende instinctieve reacties waar ze mee geboren worden. Streel je zachtjes de wang van een pasgeboren baby, dan zullen ze onmiddellijk beginnen te zoeken naar iets om te zuigen. Plaats je je vinger in hun handje, dan grijpen ze die instinctief stevig vast.

Deze schijnbaar eenvoudige bewegingen zijn van onschatbare waarde voor de baby, en ze zijn al aanwezig in de baarmoeder. Deze reflexen helpen niet alleen bij het geboren worden, maar ook bij het overleven en de vroege ontwikkeling van het kind.

In de loop van het eerste levensjaar vervagen deze vroege reflexen geleidelijk en nemen de houdingsreflexen het over, wat een belangrijke mijlpaal is in de motorische ontwikkeling van een kind.

Soms gebeurt het dat deze reflexen, die normaal gesproken in de loop van de ontwikkeling van je kind zouden moeten uitdoven (integreren), niet helemaal verdwijnen. Bij sommige kinderen blijven deze primitieve reflexen aanwezig, wat eigenlijk aangeeft dat hun centrale zenuwstelsel nog niet volledig ‘gerijpt’ is. Wanneer deze reflexen actief blijven, kunnen ze een stoorzender vormen in de ontwikkeling en leiden tot gedrags- en leerproblemen.

Deze reflexen zijn eigenlijk ingebouwde reacties in onze hersenen die automatisch optreden, ongeacht of we er nu bewust van zijn of niet.

Stel je voor dat je een pen vasthoudt en plotseling merkt dat je hand zo krampachtig wordt dat schrijven een hele opgave wordt. Je probeert te ontspannen, maar het lijkt alsof je geen controle hebt over de situatie. Dit kan gebeuren wanneer bepaalde reflexen niet goed geïntegreerd zijn in je hersenen en lichaam. In zo’n geval kan de grijpreflex nog steeds actief zijn.

Je ziet een kind in de klas dat altijd onderuitgezakt zit of op zijn knieën zit met zijn gezicht op het papier gedrukt, daar kunnen ze er eigenlijk niets aan doen. Het is alsof hun lichaam gewoon doet wat het denkt dat het moet doen, zonder dat ze er controle over hebben.

Als lezen niet vanzelf gaat en je kind weinig gekropen heeft in de babytijd is het aannemelijk dat sommige reflexen een stoorzender zijn bij het leren lezen.

Reflexintegratie is een methode om deze reflexen bewust te laten integreren in de hersenen, waardoor ze niet langer een stoorzender zijn in dagelijkse activiteiten.

Het is als het fine-tunen van natuurlijke reacties, zodat ze beter passen in het leven van je kind.

Enkele signalen voor actieve reflexen
  • Hechtingsproblemen
  • Achterstand in taal- en spraakontwikkeling
  • Anders, laat of niet kruipen.
  • Moeite met stilzitten
  • Laat of juist vroeg met lopen.
  • Moeite met leren schrijven
  • Zit in de w-zit of plaatst de benen om de stoelpoten.
  • Moeite met leren fietsen en zwemmen
  • Op je tenen lopen
  • Snel wagenziek zijn.
  • Ligt met hoofd op tafel bij schrijven of lezen
  • Bedplassen boven de 5 jaar.
  • En meer

Screening reflexen en oefenprogramma

Om te bepalen welke reflexen de ontwikkeling van je kind beïnvloeden, vraag ik je een vragenlijst in te vullen en voer ik een screening uit.

Gelukkig kunnen de juiste oefeningen helpen om deze primaire reflexen te verminderen en de ontwikkeling te bevorderen. Dit kan resulteren in een aanzienlijke verbetering van de uitdagingen of zelfs volledige verdwijning ervan. Het is alsof je het brein een duwtje in de goede richting geeft, zodat het optimaal kan functioneren.

In het oefentraject maak ik gebruik van beweegoefeningen, mini massages en activiteiten. Zowel in mijn praktijk (met mij) als thuis (met jou) gaat je kind aan de slag met de oefeningen. De sleutel tot succes is de inzet, die ook thuis geleverd wordt om consequent aan de slag te gaan met de oefeningen.

Download hier alvast de checklist
Sluit menu

Judith coacht kinderen

St.Victorstraat 52E
2741 JR Waddinxveen
info@judithcoachtkinderen.nl
0182-253913 (ook what’s app)