Skip to main content

Mijn kind neemt overal de tijd voor ….

Voelt het alsof je kind net iets langer de tijd nodig heeft voor elke nieuwe stap? Of het nu gaat om praten, lopen, zindelijk worden of zelfs omgaan met nieuwe indrukken – u ziet dat uw kind ‘overal de tijd voor neemt’. U bent niet de enige en dit is precies waar we het over gaan hebben

In mijn praktijk als kindercoach zie ik dagelijks hoe de start van het leven een rol kan spelen, zo ook bij Levi, de zoon van Marieke.

Een kijkje in haar leven als moeder van een laatbloeier: Marieke zit op het houten bankje in de kleedkamer van de gymvereniging. Om haar heen ritselen jassen en klinkt het gestommel van sportschoenen op tegels. Haar blik blijft op Levi gericht. Ze wacht op Levi. Alweer.

Niet omdat hij als laatste uit de zaal komt, maar omdat hij nog uitgebreid zijn broek staat aan te trekken. Alsof elk knoopje en elke sok een eigen moment nodig heeft. De andere kinderen zijn allang onderweg naar huis, maar Levi… die neemt zijn tijd. Of beter gezegd: hij kán niet anders.

“De juf zegt dat hij zijn werkjes niet op tijd afkrijgt… herkenbaar, hij neemt met alles de tijd.”
Haar stem klinkt mild. Geen oordeel — alleen zorg. En een vraag die haar blijft bezighouden:
Waarom lijkt alles bij Levi nét wat meer moeite te kosten?

De Marieke herkende het ‘meer tijd nemen’ in alles wat Levi deed en na ons gesprek kwam de langdurige bevalling ter sprake als een mogelijke factor.

Levi werd namelijk geboren na een langdurige bevalling. Uren van wachten, spanning, hoop en doorzetten. Uiteindelijk kwam hij — met hulp. Het was intens voor zijn moeder: vermoeidheid, onzekerheid, frustratie.

“Waarom lukt het niet? Waarom komt hij niet?”

Wat we vaak vergeten: ook de baby voelt deze spanning. En dat laat sporen na — een geboortepatroon dat soms jaren later nog zichtbaar is in gedrag of ontwikkeling.

lange bevalling gedrag ontwikkeling mama

Geboortepatronen: de start van je kleintje

Soms voelt het alsof de allereerste momenten van het leven een kind onbewust vormen. We noemen dit geboortepatronen: gedragspatronen die hun oorsprong vinden rondom de geboorte of zelfs al daarvoor. Of het nu een langdurige bevalling was, een vroeggeboorte, of medische ingrepen: de manier waarop een baby ter wereld komt, kan een diepgaande invloed hebben op hoe een kind zich later emotioneel en sociaal ontwikkelt.

Herken je dit gevoel? Dat je kind nét iets meer tijd nodig heeft, net iets anders reageert dan verwacht? In mijn praktijk ontmoet ik vaak kinderen zoals Levi. Kinderen die, na een uitdagende start, op een unieke manier in het leven staan.

Ze:

  • Wachten vaak af tot anderen het initiatief nemen.
  • Vinden het moeilijk om te beginnen, zelfs met dingen die ze leuk vinden.
  • Willen het perfect doen, maar raken snel gefrustreerd als het niet meteen lukt.
  • Reageren trager of ‘bloeien’ pas later volledig op.
  • Hebben het gevoel dat het leven ‘hard werken’ is.
  • Zoeken veel bevestiging bij volwassenen.
  • Raken snel in paniek wanneer iets niet volgens plan loopt.

Deze diepgewortelde kenmerken kunnen inderdaad hun oorsprong hebben in die allereerste, vormende levenservaringen – tijdens of zelfs vóór de geboorte. Door hier bewust van te zijn en de mogelijke link te leggen, kunnen we kinderen als Levi niet alleen beter begrijpen, maar ze ook de ondersteuning bieden die ze echt verdienen.

laat op gang komen

Een verborgen oorzaak? Hoe actieve primaire reflexen ‘Laatbloeiers’ beïnvloeden

Je ziet dat je kind ‘overal de tijd voor neemt’, dat ze net wat trager op gang komen of snel overprikkeld zijn. Vaak ligt hier een complexe puzzel onder, en één van de cruciale stukjes kan te vinden zijn in primaire reflexen.

Bij kinderen zoals Levi, die een uitdagende of langdurige bevalling hadden, zie ik regelmatig dat deze vroegere reflexen nog actief zijn. Deze automatische bewegingspatronen zijn essentieel voor de overleving van een pasgeboren baby, maar horen zich daarna te ‘integreren’ – dat wil zeggen: op te gaan in meer complexe, bewuste bewegingen.

Wanneer dit niet gebeurt, blijft het lichaam van je kind onbewust reageren op prikkels, alsof het nog steeds in de overlevingsstand staat. Dit kan verklaren waarom je ‘laatbloeier’ zoveel energie lijkt te verbruiken met ogenschijnlijk simpele taken.

Enkele actieve reflexen die de ontwikkeling en het gedrag van ‘laatbloeiers’ kunnen beïnvloeden, zijn:

  • Moro-reflex: De schrikreactie die constant aanstaat, wat kan leiden tot overprikkeling, faalangst en moeite met veranderingen.
  • ATNR (Asymmetrische Tonische Nekreflex): Hindert de natuurlijke hand-oogcoördinatie, wat gevolgen kan hebben voor leren schrijven, lezen of zelfs fietsen.
  • STNR (Symmetrische Tonische Nekreflex): Maakt het schakelen tussen een ontspannen en actieve houdingmoeilijk, wat zichtbaar kan zijn in zit- of leeshouding.
  • Spinal Galant-reflex: Kan zorgen voor wiebelen, onrustig zijn op de stoel, en een overgevoeligheid voor labels of strakke kleding.

Het is niet zo dat elke moeilijke geboorte automatisch leidt tot actieve reflexen. Maar als je de patronen van traagheid, snelle overbelasting of onverklaarbare frustratie herkent, kan een onderzoek naar reflexintegratie een gamechanger zijn. Het kan de weg vrijmaken voor rust, vooruitgang en meer plezier in het leven van je kind.

Meer weten over hoe dit werkt en of het iets voor je kind kan zijn? Lees dan verder op mijn specifieke pagina over reflexintegratie.

Ik doe het goed, laatbloeier, eigen tijd

Meer dan geduld: Wat hebben laatbloeiers zoals Levi nodig?

Kinderen die van nature meer tijd nemen, de zogenaamde laatbloeiers, hebben vaak unieke behoeften die verder gaan dan alleen geduld. Ze vragen niet om ‘aangepast’ te worden aan een sneller tempo, maar om een omgeving die hen écht begrijpt en op maat ondersteunt. Dit is de basis voor hun veerkracht en zelfvertrouwen.

Ontdek de essentiële bouwstenen voor kinderen zoals Levi, zodat zij in hun eigen tempo kunnen gedijen:

  • Duidelijkheid door overzicht: Verdeel taken in kleiner stappen. Dit biedt de nodige structuur en helpt bij het starten, vooral voor kinderen die snel overweldigd raken.
  • Onvoorwaardelijke bevestiging: Jouw kind heeft jouw geloof nodig. Herhaaldelijk positieve bekrachtiging (‘Je doet het goed!’, ‘Ik zie hoe hard je werkt!’) bouwt een innerlijk gevoel van zekerheid op.
  • Een zachte start impuls: Soms is een kleine aanmoediging voldoende. Bied een zacht zetje of begin samen, zodat de drempel om zelfstandig verder te gaan wordt verlaagd, zonder te forceren.
  • Vier elke vooruitgang: Concentreer je op kleine successen. Het ervaren van competentie, zelfs in minieme stapjes, is cruciaal voor het zelfvertrouwen en de motivatie van een kind dat traag op gang komt.
  • Rust, veiligheid & spanningsregulatie: Een veilige en kalme omgeving is essentieel. Bied mogelijkheden voor ontlading van spanning door middel van zachte beweging, troostend wiegen of een ontspannende massage. Dit helpt het zenuwstelsel tot rust te komen.

Door deze principes in te zetten, creëer je een voedingsbodem waarop jouw laatbloeier veilig en vol vertrouwen kan uitgroeien tot de persoon die hij of zij bedoeld is te zijn, in zijn of haar eigen tempo.

Laatbloeiers op school: hoe begrip het verschil maakt

Voor veel ouders is school een plek waar de ‘laatbloeiers’-eigenschappen van hun kind extra opvallen. En wat zou het een wereld van verschil maken als de leerkracht van Levi precies aanvoelt wat hij nodig heeft.

Stel je voor dat de juf zegt: “Hé Levi, ik zie dat je vastloopt met je opdracht. Ik zie de paniek in je ogen.”

En in plaats van de druk op te voeren, vult ze aan: “Zullen we het samen doen? Je hoeft dit niet alleen te kunnen.”

Zo eenvoudig en toch zo enorm krachtig! Want het zijn juist deze kinderen die meer tijd nodig hebben die vaak nét dat extra beetje support nodig hebben om überhaupt in beweging te komen. Ze hebben de bevestiging nodig dat ze gezien worden in hun strijd, en dat hulp voorhanden is.

Geef laatbloeiers de tijd – en vooral het vertrouwen

Kinderen zoals Levi zijn vaak laatbloeiers. Niet omdat ze de capaciteiten missen, maar omdat ze een specifieke omgeving nodig hebben die hen voedt: een veilige basis, onvoorwaardelijke bevestiging en de nodige rust. Ze hebben misschien al hard gewerkt sinds hun eerste minuten op aarde, en verdienen nu een plek waar ze mogen groeien op hún eigen unieke manier, zonder constante druk om te presteren. Geef ze die ruimte en je zult zien hoe ze opbloeien.

Je kind is precies goed: de kracht van begrip en ondersteuning

Misschien herken je je in dit verhaal en zie je jouw kind terug in Levi’s ritme. Of realiseer je je nu pas écht hoeveel invloed die uitdagende start bij de geboorte heeft gehad op de ontwikkeling en het gedrag van jouw laatbloeier.

Weet dan één ding heel zeker:

  • Jij hebt niets verkeerd gedaan. Dit gaat over diepgaande patronen die buiten jullie schuld zijn ontstaan.
  • Jouw kind is precies goed zoals het is. Hun unieke tempo en behoeften maken hen speciaal.
  • En het mooiste? Er is ondersteuning beschikbaar. Als je voelt dat die geboortepatronen of actieve reflexen een rol spelen en je kind belemmeren in hun vrije ontwikkeling, dan help ik jullie hier graag bij.

✨ Benieuwd hoe jouw kind zich vol vertrouwen en in eigen tempo kan ontwikkelen?

Voel je vrij om contact met me op te nemen voor een vrijblijvend gesprek. Samen kijken we wat jouw kind nodig heeft om écht te kunnen bloeien!

Neem contact op
laatbloeier, samen, lange geboorte ontwikkeling gedrag
Sluit menu