Skip to main content

Wie is Judith

Woesj… er vliegt iets door de lucht. Nog net op tijd kan ik bukken en zie in mijn ooghoek ons leesboek op de grond vallen met een harde knal. Op het puntje van mijn tong ligt… "we gooien niet met boeken!” Gelukkig kan ik het nog net op tijd inslikken als ik het gezicht van mijn dochter zie.

Haar ogen spuwen nog net geen vuur, maar haar hele houding zegt mij genoeg. Voor het geval ik het nog niet door had, hoor ik haar nog hard roepen: “Mama, lezen is STOM!” Boos loopt ze weg en ze ploft op de bank en begint te huilen. Mijn hart klopt net wat harder dan gebruikelijk en ik sta wat beduusd te kijken. Wat gebeurt hier? Verbaasd kijk ik naar haar.

Het smijten met boeken gebeurt anders nooit. De tranen vloeien wel vaker, zeker als het lezen niet wil lukken. Steeds vaker merk ik dat mijn lieve meid niet lekker in haar vel zit. Ze gaat met buikpijn naar school en thuis kan ze ontploffen om iets kleins.

Op dit soort momenten breekt mijn moederhart en voel ik me wanhopig en verdrietig en machteloos tegelijk. Waarom gaat alles zo moeizaam bij haar, waarom mag het niet wat soepeler gaan. Ik gun mijn kind een fijne schoolperiode. Dat het zo moeilijk zou gaan had ik niet verwacht, bij alle andere kinderen lijkt het vanzelf te gaan.

Ook al is dit incident jaren geleden gebeurd. Het voelt nog steeds als de dag van gisteren. Ik kan de tranen in mijn ogen, de tinteling van onrust in mijn lijf en de machteloosheid voelen als ik aan die schooltijd terugdenk. Het lijkt wel een slang die ontwaakt en uit zijn holletje kruipt en je bang maakt.

Het leren lezen ging niet vanzelf bij mijn oudste dochter. Wat hebben we samen veel tijd aan de keukentafel gezeten en geoefend met lezen. Elke dag vol goede moed aan de slag gaan met het leeshuiswerk, uren letters flitsen, leeskilometers maken of de leesbingokaart vol maken.

Ik weet nog goed dat ik elke keer op zoek was om het oefenen leuker te maken. Die saaie oefeningen moeten toch anders kunnen. Want thuis extra oefenen voelde zeker niet helpend voor haar, eerder een straf. Net als al dat extra oefenen in aparte groepjes op school, zij had het idee alle leuke dingen te missen en zij maar oefenen.

Op een gegeven moment heb ik een koffertje gemaakt voor knuffel Jet. Het was Jet Letterpret. Jet hield van letters en in de koffer zaten allemaal speelse oefeningen die met letters en lezen te maken hadden. In de koffer zat bijvoorbeeld letterstickers en kleurplaten. Dit maakte het oefenen leuker, maar het leren lezen ging niet opeens met sprongen vooruit.

Er moet toch een manier zijn? Dat gevoel groeide samen met mijn interesse. Waar zou de sleutel tot succes liggen? Ik wilde er graag achter komen, waarom het haar niet wil lukken. Hoe komt het dat het ene kind bijna door de basisschoolperiode heen fiets, terwijl de ander elke keer struikelt, die van mij dus. Steeds meer kwam ik erachter dat het brein en het lichaam vrienden moeten worden en samen moeten gaan werken om tot een mooi resultaat te komen.

Met ruim 25 jaar ervaring als dansjuf weet ik al hoe belangrijk bewegen voor basisschoolkinderen is, en zet ik het dansen al in om ze taal- en rekenbegrippen te laten ervaren. Ik schoolde me bij tot psychomotorisch kindercoach en leerde ik onder meer hoe belangrijk bewust bewegen voor de ontwikkeling van een kind is.

Tevens leerde ik wat de functie van primaire reflexen is en hoe ze sommige kinderen kunnen tegenwerken in de ontwikkeling en de schoolse vaardigheden kunnen dwarszitten. Kinderen die gewoon niet stil kunnen zitten, niet omdat ze niet willen, maar omdat hun lijf niet anders kan. Wat fijn dat daar iets aan te doen is, middels reflexintegratie.

En toen, eindelijk, had ik de sleutel te pakken. De sleutel voor het lezen van mijn dochter en nog zo ontzettend veel meer kinderen!

Het lezen voor mijn dochter ging steeds meer vooruit en ze zat aan het einde van het schooljaar op het gewenste niveau. Lezen zal nooit een hobby worden voor haar, maar de studieboeken voor de opleiding kan ze nu gemakkelijker lezen. Ik begrijp nu dat je lichaam en brein in balans moet zijn, voordat je in staat bent om schoolse vaardigheden als lezen en schrijven te kunnen leren.

Wat een mooie ontdekking dat ik onbewust al jarenlang bezig ben geweest met vormen van mijn eigen basis om tot een goede kindercoach te komen. Door de opleiding heb ik aan mijn ervaringen en observaties woorden kunnen geven. Heb ik geleerd om bewegen in te kunnen zetten, zodat het brein en het lichaam samen kunnen werken.

Kortom: dat bewegen een feestje voor het brein

Ik ben een energieke aanpakker, die het kind ziet en hoort. Liefdevol en met passie voor het kind en voor het bewegen (op muziek) geef ik een positieve en effectieve draai aan de coachingsessies.

Volgens mij heeft het kind geen leerprobleem, maar het heeft iets te leren.

Typisch Judith

  • Het net lijkt of er een Spotify playlist in mijn hoofd zit. Bij het minste of geringste popt er een liedje of melodie in mijn hoofd. Mijn lichaam wil bewegen. Muziek brengt me daarnaast ook herinneringen o.a. van de dansjes van mijn oude dansgroepjes.
  • Dat ik bijna watertandend in grote boekwinkels rondloop op zoek naar nieuwe prentenboeken. Sinds ik mijn dochters elke dag voorlas, is de liefde voor prentenboeken enorm gegroeid. Daarnaast gebruik ik de boeken graag als inspiratiebron voor mijn danslessen, en nu ook voor mijn coach sessies.
  • Het leven van een moeder met een glutenvrij etend kind niet altijd leuk is, maar mij wel veel heeft gebracht. Bewuster eten en opnieuw leren koken en bakken. En veel handen wassen (kruisbesmetting zit in klein hoekje).
  • Dat ik creativiteit in de vorm van tekenen, ontwerpen, haken en dromen nodig heb om mijn brein te ordenen en tot goede ideeën te komen.
  • Een wandeling door het bos helpt om de brei in mijn hoofd weer te ontrafelen. Net als een bolletje wol die in de war is. Daar haak ik liever leuke knuffeldieren van.
  • Er bij ons thuis veel spelletjes worden gespeeld. Cluedo is ons favoriet is en dat bij ons een spelletje ganzenbord heel lang kan duren. Die put… daar zitten we soms net iets te lang in… Gelukkig wordt er veel gelachen.
  • Dansen doe ik graag met mijn voeten op de grond, maar soms hang ik onderste boven in een aerial yoga les.
  • Dat je mij superblij maakt met een bosjes tulpen in de kleuren rood en paars. I love it! Tulpen groeien ook op hun eigen manier, net als kinderen.
Sluit menu

Judith coacht kinderen

St.Victorstraat 52E
2741 JR Waddinxveen
info@judithcoachtkinderen.nl
0182-253913 (ook what’s app)