Skip to main content

Taaldans® & Rekendans®

Je kent het vast wel: een goed liedje begint te spelen en zonder dat je erover nadenkt, begint je hoofd te knikken. Je schouders volgen, je voeten tikken mee en voor je het weet, ben je aan het dansen. Muziek doet iets met ons brein—het activeert het motorische systeem en zet ons letterlijk in beweging.

Alles wat je ervaart en doet met je lichaam (motoriek), zorgt voor nieuwe verbindingen in de hersenen (psyche).
Bewegend leren. Taaldans en Rekendans, ontwikkeling

Taaldans® & Rekendans®: Leren in beweging

Spelenderwijs leren met taaldans- en rekendans! Ontdek hoe bewegend leren op muziek, met dans en beweging de breinontwikkeling van jonge kinderen kan stimuleren.

Bewegen is een magische toverstaf voor groei

Peuters en kleuters zíjn beweging. Stilzitten is geen optie en gelukkig maar: want bewegen is geen afleiding van leren—het ís leren. Al vanaf de eerste wiebel in de buik van moeder begint de ontwikkeling via beweging. Rollen, kruipen, staan, lopen… Het lijf leert eerst, dan volgt het denken.

Beweging is de sleutel tot groei, begrip en plezier. Zodra de muziek klinkt, komt elk kind in actie. Ze huppelen, draaien, stampen, klappen en dansen alsof hun lijf het vanzelf weet. En dat klopt ook: beweging activeert het brein, prikkelt de fantasie en legt de basis voor taal en rekenen.

Waarom dansen werkt bij jonge kinderen

Bij jonge kinderen speelt de rechterhersenhelft de hoofdrol—daar waar ritme, gevoel en fantasie wonen. De linkerhersenhelft, die nodig is voor plannen en redeneren, is nog in ontwikkeling. Daarom reageren kinderen zo puur op muziek: ze voelen het, beleven het en bewegen mee.

Dansen is plezier, verbinding en ontwikkeling in één. Begrippen blijven beter hangen wanneer ze gezongen, gedanst en gevoeld worden. Bewegend leren maakt informatie levend en begrijpelijk.

Psychomotoriek betekent dat lichaam en hersenen met elkaar in verbinding staan.

Naast Taaldans- en Rekendansjuf ben ik ook psychomotorisch kindercoach, hierdoor weet ik hoe belangrijk goed en bewust bewegen is. Mijn Taaldans®- en Rekendans®-lessen zitten vol motorische activiteiten die het leerproces versterken.

Wist je dat goed kunnen kruipen een belangrijke voorwaarde is om later te leren lezen? Alles in het lichaam is met elkaar verbonden. Als het lijf goed leert samenwerken, ontstaat er ruimte in het hoofd om te leren.

“Bewegen is een feestje voor het kinderbrein”
Taaldans en rekendans, leren door bewegen

Beweging is de basis van de ontwikkeling

Beweging is super belangrijk voor kinderen. Als je rent, springt en speelt, leer je van alles! Je ontdekt hoe je lichaam werkt, hoe je dingen kunt doen en hoe je je voelt. Waar je je bevind in de ruimte.

Beweging maakt je slim!

Het zorgt ervoor dat je hersenen goed kunnen werken, waardoor je beter kunt leren, concentreren en onthouden. Het zorgt er ook voor dat je sociaal en emotioneel in balans komt.

Taaldans en rekendans lichaam en brein in balans. voor ontwikkeling jonge kind

Wat gebeurt er in Taaldans® & Rekendans® lessen?

In Taaldans®- en Rekendans®-lessen combineren we taal- en rekenbegrippen, muziek en beweging in één rijke leerervaring. Kinderen zingen, dansen, rijmen, luisteren, klappen, springen en bewegen op een manier die aansluit bij hun natuurlijke ontwikkelingsbehoefte.

We werken o.a. spelenderwijs aan: klankontwikkeling, woordenschat en taalbegrip, daarbij ook aan lichaamsbesef, motoriek, luisterhouding en concentratie. Zo bouwen we aan een stevige basis voor taal én rekenen, met plezier als uitgangspunt.

Voor wie zijn deze lessen?

Mijn lessen zijn geschikt voor het jonge kind, peuters en kleuters. Elke les wordt op maat gemaakt, afgestemd op het thema, de ontwikkeling en behoeften van jouw groep.

Waarom kiezen voor Taaldans® & Rekendans®?

✔ Stimuleert de taal- en rekenontwikkeling
✔ Vergroot het lichaamsbewustzijn
✔ Ondersteunt de concentratie en samenwerking
✔ Bevordert sociaal-emotionele ontwikkeling
✔ Sluit aan bij de natuurlijke manier van leren van jonge kinderen

Interesse? Laten we samen bewegen!

Werk je met jonge kinderen en wil je het verschil maken met bewegend leren?

Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvende kennismaking of meer informatie over de Taaldans®- en Rekendans®-lessen.

Ben je benieuwd hoe bewegen een sleutel kan zijn als leren (nog) niet vanzelf op gang komt? Als psychomotorisch kindercoach kijk ik graag mee op locatie. Soms zit het antwoord niet in stilzitten, maar juist in beweging.

 

Spelen, bewegen = leren