Taaldans® & Rekendans®: Leren in beweging
Spelenderwijs leren met taaldans- en rekendans! Ontdek hoe bewegend leren op muziek, met dans en beweging de breinontwikkeling van jonge kinderen kan stimuleren.
Bewegen is een magische toverstaf voor groei
Peuters en kleuters zíjn beweging. Stilzitten is geen optie en gelukkig maar: want bewegen is geen afleiding van leren—het ís leren. Al vanaf de eerste wiebel in de buik van moeder begint de ontwikkeling via beweging. Rollen, kruipen, staan, lopen… Het lijf leert eerst, dan volgt het denken.
Beweging is de sleutel tot groei, begrip en plezier. Zodra de muziek klinkt, komt elk kind in actie. Ze huppelen, draaien, stampen, klappen en dansen alsof hun lijf het vanzelf weet. En dat klopt ook: beweging activeert het brein, prikkelt de fantasie en legt de basis voor taal en rekenen.
Waarom dansen werkt bij jonge kinderen
Bij jonge kinderen speelt de rechterhersenhelft de hoofdrol—daar waar ritme, gevoel en fantasie wonen. De linkerhersenhelft, die nodig is voor plannen en redeneren, is nog in ontwikkeling. Daarom reageren kinderen zo puur op muziek: ze voelen het, beleven het en bewegen mee.
Dansen is plezier, verbinding en ontwikkeling in één. Begrippen blijven beter hangen wanneer ze gezongen, gedanst en gevoeld worden. Bewegend leren maakt informatie levend en begrijpelijk.